„Hai la curăţenie!” este îndemnul unei machete de presă care a împânzit presa de astăzi. Protagonistul campaniei nu este vreo firmă de salubritate, ci chiar preşedintele României, care încearcă să ne determine, astfel, să mergem la referendum. Probabil, preşedintele şi-a imaginat că românii, la un simplu pocnit din degete (aşa cum sugerează poza din machetă), vor avea acelaşi reflex ca şi patronii firmelor abonate la contracte cu statul şi vor ieşi la o curăţenie generală... Dar nu a gunoiului de la Glina, ci a celui de la nivelul clasei politice actuale. Lăsând la o parte această observaţie, vom încerca să fim cât mai obiectivi în analiza noastră foarte succintă.
Câteva cuvinte despre machetă. În mod predictibil, aceasta se constituie într-un mijloc prin care preşedintele încearcă să avantajeze cele două pupile ale sale – PD şi PLD – în campania pentru Parlamentul European. Albastrul şi portocaliul (culorile PD şi PLD), utilizarea sintagmei „Da pentru Uninominal” - sunt elemente care îşi propun să sugereze electoratului o relaţionare cu campania Alianţei D.A. din 2004, dar şi cu cea de la referendumul din mai anul acesta.
Poza preşedintelui aranjată în colţul machetei nu mai constituie nici ea o noutate. În acest fel, se obţin două efecte care îl avantajează pe Traian Băsescu:
1. Se ascund defectele personale ale preşedintelui (calviţia, o parte din riduri şi deja celebra privire)
2. Se oferă o poziţie interactivă a preşedintelui în raport cu „spectatorul” (în acest fel se sugerează că Traian Băsescu este de partea aceluia care trebuie să se prezinte la actul de curăţenie).
Cât despre slogan vom spune doar atât: este mobilizator, succint, dar mult prea general. Acest neajuns face ca miza sloganului să fie una confuză. Dacă nu ar fi chiar Traian Băsescu care să gireze acest îndemn, reacţia firească a cetăţeanului de rând ar fi un „Hai sictir!”.
miercuri, 14 noiembrie 2007
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu